Viittaukset

Suomen Taideyhdistys
Suomen Taideyhdistyksen merkitys suomalaisen taide-elämän, taideinstituutioiden ja taiteen kehityksessä on olennainen. Yhdistys on Suomen Kansallisgallerian edeltäjä, ja sen keräämä taidekokoelma on nykyisin osa Kansallisgalleriaan kuuluvien Ateneumin taidemuseon ja Sinebrychoffin taidemuseon...
Kirje Carl Gustaf Estlanderilta Berndt Otto Schaumanille 19.6.1875

Tässä Kansallisgallerian arkiston Taidehistoriallisten asiakirja-arkistojen Taiteilijakirjekokoelmaan kuuluvassa kirjeessä Carl Gustaf Estlander kirjoittaa B. O. Schaumanille.

Ikkalasta lähettämässään kaksisivuisessa kirjeessä Estlander mm. kirjoittaa valokuvien tilaamisesta Suomen Taideyhdistykselle ja kyselee kollegansa Schaumanin mielipidettä eräästä Fredrik Ahlstedtin (1839–1901) maalauksesta: ”Jos ehdit käydä katsomassa näyttelymme, olisi kiinnostavaa kuulla mielipiteesi Ahlstedtin talvimaisemasta…”.

Lisätietoa kirjastosta!

Kaikki Suomen Taideyhdistyksen järjestämien taidenäyttelyiden näyttelyluettelot löytyvät Kansallisgallerian kirjaston kokoelmista. Haku Kirjav@-tietokannasta sanalla ”Finska Konstföreningens exposition 1875” tuottaa tulosta, ja tietokannasta löytyy katalogi kyseisestä taidenäyttelystä.

Julkaisun tiedoista selviää tähän näyttelyyn osallistuneet muut taiteilijat ja se, että näyttely pidettiin Helsingin Ritarihuoneella. Ateneumin taidemuseota ei tuolloin vielä ollut. Kyseessä oli myyntinäyttely, sillä näyttelyluettelossa on merkittynä teosten hintoja. Fredrik Ahlstedtilta oli myynnissä kaksikin talviaiheista teosta, yksi hintaan 200 markkaa ja toinen 250 markkaa.

Kirjeistä tietoa taideteosten entisistä omistajista

Taidemaailman toimijoiden kirjeenvaihdosta voi löytyä myös mielenkiintoisia provenienssitietoja eli tietoja taideteoksen omistajahistoriasta. Tässä kirjeessä Estlander mainitsee ”rouva Jusseffin” ostaneen Arvid Liljelundin teoksen edellä mainitusta näyttelystä. Tuolloin Suomen Taideyhdistyksen Piirustuskoulun opettajana toimineelta Liljelundilta ei tosin näyttelyluettelon mukaan ollut mukana teoksia, mutta tiedetään, että näyttelyteosten kokoonpanoja saatettiin aikanaan hieman muuttaa katalogin painamisen jälkeen.

Estlander muistelee yhden Olga Mickwitzin teoksen ja ”ehkä jonkun Munsterhjelmin maiseman” tulleen myydyiksi. Hän kertoo lisäksi Sanmark-nimisen henkilön ostaneen Ida Silfverbergin teoksen. Kyseessä lienee Suomen Taideyhdistyksen silloinen rahastonhoitaja Carl Sanmark. Taideyhdistyksen kokoelmiin ostettiin yksi maalaus, Oskar Kleinehin Katu Quimperissä Bretagnessa, yökuva (1974). Tieto ostosta on myös kirjoitettu mustekynällä Valtion taidemuseon kirjaston hallussa olevaan näyttelyluetteloon. Maalaus on edelleen kokoelmassa, Ateneumin taidemuseolla. Teoksesta on myös toinen, kolme vuotta aikaisemmin maalattu versio, jossa sama kaupunkimaisema on kuvattuna päiväsaikaan – sekin on Ateneumilla.

Kirjeen päätös

Estlander päättää kirjeensä Schaumanille humoristisesti, mutta arvonsa tuntien: ”Sinun uskollinen vetojuhtakumppanisi suomalaisen taiteen muodostamisessa – Carl G. Estlander”.

 

Anna Lindfors 2012 (päivitetty 1/2014)

Lähteet ja kirjallisuus

Carl Gustaf Estlander Berndt Otto Schaumanille 19.6.1875, Ikkala. Taiteilijakirjekokoelma, Arkistokokoelmat, Kansallisgalleria.